Een losse stoeptegel melden, of een vraag stellen aan de gemeente over afval of de status van een paspoortaanvraag. Inwoners van Bloemendaal en Heemstede kunnen dat vanaf nu doen via WhatsApp. De toevoeging van dit communicatiekanaal past in de ambitie van beide gemeenten om de behoefte van inwoners centraal te stellen in de dienstverlening.
Bloemendaal en Heemstede werken samen aan het optimaliseren en uitbreiden van de dienstverlening. In 2017 lanceerden beide gemeenten zogeheten toptakenwebsites, waarop inwoners sneller de juiste informatie kunnen vinden.
Excellente dienstverlening
²De toevoeging van WhatsApp als communicatiekanaal is een logische stap², zegt burgemeester Elbert Roest van Bloemendaal. ²Het is de meest gebruikte app in Nederland en uit onderzoeken in beide gemeenten kwam naar voren dat inwoners graag op deze wijze met ons communiceren². Burgemeester Astrid Nienhuis van Heemstede vervolgt: ²Het moet voor inwoners zo makkelijk mogelijk zijn om met ons in contact te komen. Communicatie via WhatsApp sluit daarom perfect aan op onze ambities voor excellente dienstverlening en participatie in beide gemeenten².
WhatsApp toevoegen aan contacten
Inwoners die gemeente via WhatsApp een vraag willen stellen, voegen het telefoonnummer toe aan hun contacten. Voor Bloemendaal is dat: 06 10 17 08 09, voor Heemstede: 06 10 98 76 87. Deze nummers kunnen alleen worden gebruikt voor WhatsApp en niet voor bellen of sms’en. Van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur beantwoorden medewerkers vragen via WhatsApp. Naast tekstberichten kunnen ook foto’s, video’s en geluidsopnames meegestuurd worden.
Geen privacygevoelige informatie
Via WhatsApp worden géén persoonlijke gegevens uitgewisseld, zoals een rekeningnummer of burgerservicenummer. Wanneer om privacygevoelige informatie wordt gevraagd, dan belt of mailt de gemeente hierover terug.
Afbeelding: raadhuis Heemstede (foto: Gemeente Heemstede).