Door Eric van Westerloo
Heemstede – Eric van Westerloo geeft u een update van wat er onlangs is besproken in de Heemsteedse gemeenteraad.
Grond langs Leidsevaart
Grond langs de Leidsevaart nabij het museum is in eigendom bij de gemeente Amsterdam. Het is verpacht aan Waternet dat het nu overdraagt aan een andere pachter. GroenLinks vroeg hoe het zat o.a. de gevolgen voor het plan het fietspad veiliger te maken. Het antwoord van wethouder Grummel: “Het gebied heeft een agrarische bestemming en dat blijft zo. Heemstede is niet betrokken, het museum blijft zoals het nu is. Binnenkort komt er duidelijkheid over het fietspad.”
Wegcategoriseringsplan
HBB vroeg naar de stand aanpak Van Merlenlaan/Valkenburgerlaan inzake het wegcategoriseringsplan (WCP). Volgens wethouder Stam is men op de goede weg. Er is constructief overleg met de omwonenden. Er ligt bijna een gezamenlijk geaccepteerd ontwerp. Deze wegen zitten niet in het WCP. Het ontwerp voor de César Francklaan/ Joh. Wagenaarlaan is klaar. Nu gaat men richting de uitvoering van de 30 km wegindeling. .
Motie HBB laadpalen
Het college wil meer oplaadpalen voor elektrische voertuigen. Nieuw is dat de parkeerplaatsen met laadpalen ook gebruikt mogen worden voor niet-elektrische auto’s. Volgens HBB is dat niet wenselijk. Tevens wordt het onmogelijk gemaakt bezwaar te maken tegen voorgenomen locaties waar palen komen. GroenLinks denkt dat een goede participatie vooraf deze bezwaren kan wegnemen. Momenteel zijn er 60 openbare palen beschikbaar en deze blijven beschikbaar voor alleen elektrische auto’s. Alle nieuwe zijn dus door iedereen te gebruiken. In een aantal grote gemeenten is dit beleid al ingevoerd en lijkt het te voldoen. HBB vindt dat burgers het recht ontnemen bezwaar te maken onjuist en voorziet problemen als benzine/diesel auto’s de plaats van elektrische auto’s bezetten. Bij stemming staakte de stemmen 10/10 en komt dit opnieuw in de raad van juni.
Motie VVD Bloemenhove overlast demonstranten
Er was een locatieverbod voor demonstranten die bezoekers van de kliniek trachten over te halen om af te zien van een abortus. Daags voor haar vertrek uit Heemstede besloot burgemeester Nienhuis dat dit verbod juridisch niet kon en hief het op.
De VVD wil nu dat het verbod weer van kracht wordt. Aan de andere ingang van de kliniek, dat op Haarlems grondgebied ligt, is dat verbod er wel. De kersverse burgemeester Binnendijk gaf een heldere uitleg. Na een melding van een demonstratie zijn er drie redenen deze te verbieden. 1. Als overlast wordt verwacht van de openbare orde. 2. Als er overlast voor het verkeer ontstaat. 3. Als de gezondheid in het geding is. Dit laatste zou een grond kunnen zijn een demonstratie te verbieden. Nu zomaar verbieden lijkt juridisch lastig.
Het verbod dat in Haarlem geldt, wordt aangevochten door Pro-life, de groep die de demonstraties organiseert. De hoogste rechter doet uitspraak, al kan dit nog even duren. Zodra bekend is wat de positie van Haarlem is, kan ook Heemstede meeliften op de dan ontstane situatie. Hoewel de motie werd aangenomen door de voltallige gemeenteraad, voert de burgemeester de motie voorlopig niet uit.
Foto: Raadhuis Heemstede. Fotograaf: Bart Jonker.