Door Eric van Westerloo
Heemstede – Een update met de laatste weetjes uit de gemeentelijke commissies.
Noodwoningen
De mogelijkheid om achter het raadhuis op de parkeerplaats containers als noodwoningen te plaatsen is onhaalbaar. Het college heeft dit extern laten onderzoeken. Om uiteenlopende redenen is het niet mogelijk. De brug zou niet zwaar genoeg zijn. Parkeerplaatsen opofferen pakt negatief uit. Aanleg voorzieningen is lastig en duur. Ook wil men niet dat een aantal noodwoningen voor het raadhuis worden geplaatst. Er is vooral gekeken naar wat niet kan en minder gezocht naar creatieve oplossingen.
Verkoop kunstwerk
Met verlies verkoopt de gemeente een beeld van kunstenaar Adam Colton ‘ Blob and bone’. Indertijd is dit aangekocht voor 59.520 euro. Het gaan nu naar het Kröller-Müller museum alwaar het nu al staat via een bruikleenovereenkomst. Er is geen geschikte plaats in Heemstede gevonden. In 2002 stond het beeld in een plantsoen aan de Herfstlaan, maar lag binnen een maand, door vandalisme, al in het water. Het museum betaalt 15.000 zo ongeveer de taxatiewaarde. De kunstenaar vindt het prima dat het beeld nu tussen andere beelden komt te staan. Verlies voor de gemeente ruim 44.000 euro.
Inkomsten verhogen of bezuinigen
Het college verwacht vanaf 2026 2,3 miljoen minder van het Rijk te ontvangen. Daardoor is het lastig de begroting sluitend te krijgen. Het college besprak met de commissie welke opties er liggen om meer geld binnen te krijgen: verhoging leges en belastingen of bezuinigen. Partijen willen het voorzieningenniveau op peil houden. Geen partij steekt de nek uit om ergens op te bezuinigen. Dat betekent dat de inkomsten omhoog moeten of dat investeringen worden uitgesteld. Structureel houdt Heemstede jaarlijks geld over. De soep zal niet zo heet gegeten worden als deze wordt opgediend. In de komende kadernota zal een voorschot genomen worden aan welke knop(pen) gedraaid zal worden.
Laadpalen elektrische auto’s voor algemeen gebruik
Tot op heden moest er een verkeersbesluit genomen worden om laadpalen in de openbare ruimte te plaatsen. Dat is een langdurig proces en de gemeente wil graag snel naar meer oplaadpunten. Vanaf nu worden er palen geplaatste op punten waar eerder al sprake was. Via een plankaart hebben bewoners daarop kunnen reageren en is e.e.a. aangepast. Nieuw is dat de palen nu zonder verkeersbesluit geplaatst worden. De oplaadpunten die er bijkomen kunnen ook gebruikt worden door niet elektrische auto’s. Er wordt ook niet gehandhaafd en er worden geen borden geplaatst. Het college verwacht dat er snel nieuwe oplaadpunten bijkomen die geplaatst worden door verschillende bedrijven. Bedrijven kunnen inschrijven voor een bepaalde plek of gebied. Het regime bij de huidige palen blijft zoals het is dus wel exclusief voor elektrische auto’s.
Parkeernormen in een nieuw jasje
Heemstede had parkeernormen die vastlagen per woning bijv. 1,1 of 1,5 parkeerplaatsen. Dit wordt nu losgelaten en men kijkt naar de plaatselijke situatie. Bij nieuwbouw wordt gekeken naar de behoefte, is er bijv. een OV-knooppunt in de nabijheid? Kan er op eigen terrein worden geparkeerd? Het wordt nu dus maatwerk per geval/locatie. Zeker bij nieuwbouw kan dat een oplossing zijn voor minder parkeerdruk.
Foto: Raadhuis Heemstede in de lente. Fotograaf: Bart Jonker.