Heemstede – Ook in Wassenaar werd honger geleden in de WOII, maar een boer in Lochem nam Nick van Keppel met zijn broers in hun huis. In 1943 moest hij zich melden bij de Arbeidsdienst, deed je dat niet dan moest je onderduiken. De Duitsers hoopten dat je je aansloot bij de Waffen SS. Maar hij verdomde het de Hitlergroet te brengen wat hem duur zou komen te staan. Strafexercitie tot je erbij neerviel.
Vanuit Wassenaar had hij geprobeerd naar Spanje te vluchten wat tweemaal mislukte. Tegen het einde van de oorlog zag hij kans om van Lochem naar Nijmegen te vluchten, door bezet gebied. Vandaar meldde hij zich in Eindhoven dat al bevrijd was. In het gesprek met de commandant wist hij de naam van een van de belangrijkste Wassenaarse verzetsmannen te noemen die de commandant kende. Dat hielp. Hij kreeg de medewerking om naar Engeland te gaan om vlieger te worden. Hij had die Engelse vliegtuigen wel gezien en wilde niet anders. Tijdens de oorlog nog overgevaren, maar zeemijnen versperde verder varen. Eenmaal in Engeland werd alles leuker. Niks boordschutter of welke vliegfunctie ook, hij wilde vlieger worden. Hij kreeg een tweejarige opleiding en de felbegeerde swift`s wings, de vleugels van de helden die de Duitsers weghielden van hun eiland. Trots laat hij zijn twee logboeken en oorkondes zien.
Indonesië
Nick had zijn vliegbrevet, de oorlog in Europa was voorbij, maar Indonesië had vliegers nodig. Daar was de onafhankelijkheidsoorlog aan de gang. Commandant Aler wilde hem in de Tiger Moth laten vliegen, maar hij wilde de grotere Mitchel en de B25 vliegen, want hij had het brevet voor tweemotorige vliegtuigen. Ook hier was de Wereldoorlog voorbij maar luchtsteun aan grondtroepen tegen Indonesische nationalisten tijdens de politionele acties van 1949 tot 1949 was noodzakelijk. vanwege die onafhankelijkheidsoorlog. De bevolking van de eilanden buiten Java en het stuk Atjeh in Sumatra uitgezonderd, zag de vliegers als bevrijders van de Japanners. Nick was twee jaar in Engeland voor zijn opleiding, twee jaar als militair operationeel in Indonesië en daarna nog twee jaar in dienst van Garuda, de Indonesische luchtvaartmaatschappij, welke opereerde onder de vleugels van de KLM. Een dochtermaatschappij van de KLM, waar hij vloog en instructeur was. Na zes jaar terug naar Nederland, werd het tijd en hij kon aan de slag bij de KLM in Nederland. Met 95 jaar is Nick van Keppel nog steeds een actieve veteraan in Heemstede.
Ton van den Brink