Door Bart Jonker
Vogelenzang – Het is komende tijd – of liever gezegd de komende anderhalf jaar – even afzien en wennen voor voetgangers en fietsers die gewend waren de Leidsevaart over te steken via de houten stationsbrug naar de kruising Bekslaan. Deze maand besloot het Bloemendaals College van B&W tot afsluiting van de bekende houten brug.
De brug verkeert in een abominabele staat, waarbij het hout verrot is en de stalen constructie verroest is. De gemeente Bloemendaal acht het daarom onverantwoord en te gevaarlijk om deze brug nog langer open te houden. De brug is nu dicht, wordt gesloopt en verwijderd. Het vervangen van de brug maakt deel uit van herinrichtingsplan van de kruising Leidsevaart-Bekslaan, ter verbetering van de verkeersveiligheid op dit kritieke knelpunt, dat nu hoog op de agenda van de gemeente Bloemendaal staat. Dit duurt zeker tot 2026. De gemeente adviseert voetgangers en fietsers daarom gebruik te maken van de Centenbrug, die ca. 250 meter noordelijk verderop ligt. Niet iedereen is daar echter gelukkig mee. Vooral voor ouderen die slecht ter been zijn is dit wel een dingetje. De gemeente acht het tijdelijke gebruik van de Centenbrug zelf echter als te doen en als het dichtst mogelijke alternatief.
Noodmaatregelen kunnen echt niet meer
De brug zou volgens het Beheersplan bruggen al in 2019 worden vervangen. Door de plannen rond de herinrichting fietsknelpunt is dat steeds uitgesteld. De gemeente trof reeds eerder noodmaatregelen om de brug langer in stand te houden, maar de huidige gebreken en staat van de brug zijn volgens de gemeente echt niet meer met noodmaatregelen op te lossen.
Herinrichting fietsknelpunt/kruising
Wel heeft de gemeente van te voren onderzocht of het mogelijk is eerder de nieuwe brug te bouwen en in gebruik te nemen, alvorens de gehele herinrichting van de kruising en het fietsknelpunt Leidsevaart-Bekslaan gaat plaatsvinden. Echter volgens de gemeente sluit verkeerstechnisch en qua hoogteligging de nieuw te bouwen brug niet aan op de huidige weginrichting. Het herinrichtingsplan Leidsevaart-Bekslaan kan daarom naar verwachting pas in 2026 worden uitgevoerd omdat Prorail werkzaamheden aan de spoorwegovergang moet uitvoeren en daarvoor niet eerder een treinvrij weekend beschikbaar is. Tot die tijd is er dus geen brug.
Inwoners betrokken in keuze ontwerp brug
Buurtbewoners, ondernemers en andere betrokkenen konden meedenken over het nieuwe ontwerp van de brug die het beste in de nieuwe herinrichting past. Het ontwerp Variant 2, Vakwerk, dat de meeste stemmen verwierf, werd meegenomen in het raadsvoorstel van het college. De commissie Grondgebied van de gemeenteraad heeft dit voorstel besproken op 6 december 2022. De gemeenteraad heeft op 22 december 2022 groen licht gegeven voor het gekozen ontwerp.
Het nieuwe ontwerp van de brug Vakwerk Variant 2 bestaat uit een stalen vakwerk. Deze stalen leuning vormt eveneens de constructie van de brug, waardoor het water van de Leidsevaart in één keer overspannen wordt. De dekdikte is beperkt. De vormgeving van het vakwerk past bij de omgeving van het (voormalige) station. Er zijn echter ook kritische geluiden te bespeuren rond het nieuwe ontwerp. Sommigen vinden dat de stalen vakwerkleuning met de grote openingen in het hekwerk een gevaar kan vormen voor kleine kinderen, die daardoor in het water kunnen vallen. De definitieve kleur van de brug zal later nog bepaald worden. Wordt dus vervolgd.
Foto boven: De huidige stationsbrug is nu afgesloten. Fotograaf: Bart Jonker