Tekst en foto: Bart Jonker
Overveen – Maar liefst drie keer cum laude studeerde ze af, te weten aan de conservatoria in Den Haag, Amsterdam en Parijs. De jonge begaafde celliste Lidy Blijdorp is een talent en fenomeen die uitblinkt in haar veelzijdigheid en virtuositeit. En dat fenomeen streek afgelopen zondag 24 maart neer in het gemeentehuis van Bloemendaal in Overveen voor het Muzenforum, waar ze een indrukwekkende performance gaf op een 17de eeuwse cello van de Italiaanse instrumentenbouwer Celeste Farotti.
Intensief en heftig
Een dag eerder had ze een masterclass gegeven op de muziekschool in Overveen. Nu was het aan haar de beurt om muzikale hoogstandjes te vertolken. In het eerste deel voor de pauze trad ze solo op en brak ze het spits af met de Suite voor cello nr. 6 in D-groot, BWV 1012 van Johann Sebastian Bach. De warme barokklanken vulden het gemeentehuis, waar het publiek ten volle genoot van haar virtuoze spel. Van de barok maakte Lidy vervolgens een stapje buiten de programmering naar de hedendaagse tijd en bracht het fraaie ‘Pianissimo’ van de Letlandse componist Pēteris Vasks (1946) ten gehore. Indrukwekkend. Vervolgens werk van de Hongaars-Oostenrijkse componist György Sándor Ligeti (1923-2006). Geboren in het Roemeense Noord-Transsylvanië, dat later door het verleggen van de landsgrens Hongaars werd, heeft Ligeti veel meegemaakt. In WOII kwam hij in een werkkamp en na de Hongaarse Opstand in 1956, ontvluchtte Ligeti zijn land. Zijn heftige geschiedenis is duidelijk in zijn werk te horen, vooral in het door Lidy uitgevoerde stuk voor de cello Solo ‘Sonate’ (1948-1953). Wat een intensief en heftig stuk om te spelen, dat destijds verboden werd door de Sovjet-Unie geleide Composers Union’. En wat bracht Lidy deze emotie uitstekend over.
Na de pauze bracht Lidy nog een solostuk dat aan haar werd opgedragen en geschreven door de jonge componiste Kate Moor (1997), van Australisch-Nederlandse origine. Een prachtig eerbetoon dit stuk aan de virtuoze Lidy Blijdorp, vol liefde gebracht.
Terug naar de Romantiek
Vervolgens nam pianist Tobias Borsboom, tevens de programmeur voor het Muzenforum, plaats. De twee musici spelen vaker samen als cello-pianoduo en zijn goed op elkaar ingespeeld. Dat was ook duidelijk te merken. Terug naar de Romantiek met werk van de Russische componisten Tsjaikovski (Andante cantabile, Opus 11) en Modest Moessorgski (1839-1881) waarvan een delen uit ‘De Schilderijententoonstelling’ ten gehore werden gebracht. Lidy tekende zelf voor de bewerking voor cello en piano. Ook nog een opzwepende recital à la zigeunerklanken tussendoor van de Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908). Staande ovaties en een luid applaus vielen deze fantastische musici ten deel. Hoe kan het ook anders: chapeau en welverdiend!
Een pluim ook voor het Muzenforum, die immer weer fantastische musici weet te programmeren. Ook de programmering voor het nieuwe seizoen 24/25 is reeds bekend. Meer informatie daarover of (dikke) vriend worden van het Muzenforum? Kijk dan op: www.muzenforum.nl.
Foto: Pianist Tobias Borsboom en celliste Lidy Blijdorp.