Door Bart Jonker
Overveen – Het hoogstaand internationale Apollo Ensemble, dat stuk voor stuk uit topmusici bestaat, wist afgelopen zondag 29 oktober met een fraai muzikaal programma van barokmuziek voorgoed de muzikale harten in Bloemendaal te veroveren. Op het gemeentehuis van Bloemendaal bracht het ensemble in het eerste deel concerten van Antonio Vivaldi (1678-1741) ten gehore dat na de pauze gevolgd werd door de indrukwekkende Cantate ‘Apollo e Daphne’ van Friedrich Händel (1685-1759). Op het podium in het gemeentehuis paste het allemaal net, waarbij ook dankbaar gebruik werd gemaakt van de trappen en het balkon. Akoestisch kon het echter niet fraaier zijn en vormde dit een uitgekiend geheel waar de gespeelde muziekstukken goed tot hun recht kwamen en het publiek in totale vervoering bracht.
Vivaldi
Waan je in een salon van de 17de en 18de eeuw waar de kamermuziek van Antonio Vivaldi je meeneemt in de tijdsgeest van de barok. De Italiaan Vivaldi was voor hij componist werd korte tijd priester, maar hij verkoos toch de muziek die zijn hart had gestolen. Vivaldi mag je beschouwen als een van de productiefste componisten ooit: hij schreef maar liefst 500 concerten, 46 opera’s, 73 sonates en vele symfonieën. Zijn bekendste werk is “Le quattro Stagioni’ (De Vier Jaargetijden). Het Apollo Ensemble voerde deze ochtend het concert uit voor cello, fagot en strijkers in e RV409, waarbij de cello (door Jacopo Ristori) en de fagot (door Thomas Oltheten) de hoofdrol speelden als begeleidingsinstrumenten. Prachtig. Sowieso mooi om te zie hoe het ensemble typische muziekinstrumenten bespeelt uit de barokperiode, zoals het klavecimbel (Marion Boshuizen). Het tweede stuk was Concerto a moll voor traverso en strijkers RV440, waar de hoofdrol was weggelegd voor de traverso, bespeeld door Jonty Conty. De traverso is de 18de eeuwse voorloper van de dwarsfluit. Het derde stuk en laatste stuk voor de pauze was van Dall’Abaco/Vivaldi: het concert voor hobo (door Robert de Bree) en strijkers in c Op 5/5. Stuk voor stuk adembenemende barokmuziekstukken waar je stil van wordt en van geniet.
Händel’s Cantate Apollo e Daphne
Na de pauze een spectaculair klapstuk: een indrukwekkende uitvoering van de Cantate Apollo e Daphne in het Italiaans, dat Friedrich Händel in 1709/10 componeerde. Händel, ook bekend als befaamd organist en componist aan het Engelse hof, trok in 1706 naar Italië, dat hem muzikaal inspireerde. Een cantate is een muzikale compositie voor een of meer zangers, begeleid door instrumenten, meestal bestaande uit meerdere delen. Deze heeft meestal een tijdsduur van 20 à 40 minuten. In Apollo en Daphne schitterden sopraan Renate Arends als Daphne en bariton Matthijs van de Woerd als de god Apollo. Leuk om te zien dat zij de uitvoering speels en goed op elkaar ingespeeld met een vleugje humor brachten. Het plezier om samen te spelen en gezamenlijke interactie straalt er ook echt van af bij de leden van het Apollo Ensemble met een innige muzikale en persoonlijke band. Het verhaal rond de mythe Apollo en Daphne gaat in het kort over de Griekse God Apollo die een python heeft verslagen en hierdoor vervalt in een overmoedige en arrogante bui, noem het wat macho. Als hij terugkeert en de mooie Daphne gadeslaat is hij op slag verliefd op haar en probeert haar te veroveren. Daphne voelt niets voor zijn avances en maakt dit duidelijk. Om uit de greep van Apollo te blijven, verandert ze zichzelf in een laurierboom. Overmand door verdriet zweert Apollo haar bladeren voor eeuwig te bewateren. Een schitterend en aandoenlijk stuk.
Terecht staande ovaties voor het Apollo Ensemble dat een heerlijke muzikale ochtend ten gehore bracht, geprogrammeerd door het Muzenforum. Het volgende concert is op zondag 26 november waar celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth hun opwachting zullen maken. Meer informatie en kaarten op: www.muzenforum.nl.
Foto: Een succesvolle uitvoering door het Apollo Ensemble op het gemeentehuis Bloemendaal. Fotograaf: Bart Jonker.