Door Eric van Westerloo
Heemstede – Je hoort en ziet het vrijwel dagelijks in de pers en op radio en TV. Alle mogelijke vormen van oplichting en diefstal van geld en goederen. Het overkomt vooral ouderen. Criminelen maken op slinkse wijze gebruik van aan de ene kant de goedgelovige medemens en aan de andere kant slim uitgevoerde trucs.
Zo ook ‘spoofing’, waarbij criminelen zich voordoen als een ander, bedrijf of bank. De bank belt met de mededeling dat er iets mis is en dat er bijvoorbeeld geld is verdwenen van de rekening. Gevolgd door de mededeling dat er iemand van de bank langskomt om de pinpas op te halen. Mensen schrikken en doen wat de bank vraagt, al is het uiteraard niet de bank die belt. Brieven of mails van zogenaamde incassobureaus jagen de mensen de stuipen op het lijf. “Graag per omgaande betalen om verdere problemen en hoge kosten te vermijden”, is de boodschap. In al dit soort zaken wordt de nadruk gelegd om snel te betalen.
Op 2 april was er in de Luifel in Heemstede een middag belegd waar politie, de bank en Veilig Internet via filmpjes lieten zien hoe mensen op het verkeerde been worden gezet. Zo’n 120 geïnteresseerden waren op deze bijeenkomst afgekomen. Voormalig programmamaakster Catherine Keyl presenteerde de middag met humor en leidde de sprekers in. Wethouder Arianne De Wit trapte af: “Cybercriminelen worden steeds slimmer in het bedenken van nieuwe manieren om mensen op te lichten. We willen onze inwoners (digitaal) weerbaar maken tegen online gevaren. Door informatie te delen over de risico’s, hoe je die kunt verminderen en ervaringen met elkaar kan delen. Wij willen ook de schaamte wegnemen, want het kan iedereen overkomen. Belangrijk is dat men dan om hulp vraagt.”
Wat te doen?
Schaamte weerhoudt gedupeerden bij diensten aan de bel te trekken. Doe dit juist wel en doe zeker in alle gevallen aangifte. Maak het criminelen niet te gemakkelijk door paswoorden in de computer regelmatig te wijzigen. Is er contact met de crimineel? Vraag altijd door, kijk op internet (Google) of er iets te vinden is over de persoon of het bedrijf.
Stel een digitale kluis in of stel een opnamelimiet in op uw bankrekening, gebruik een spaarslot. Met de modernste technieken zijn zelfs stemmen van familie of vrienden na te bootsen. Uw zoon of dochter belt en vraag wat geld over te maken op zijn of haar nieuwe bankrekening. Bel de zoon of dochter dan altijd eerst terug en vraag of het klopt. Negen van de tien keer zal het je zoon of dochter niet zijn geweest.
Slimme tip
Een van de aanwezigen had een slimme tip. In uw Whatsapp-berichten een los woord toevoegen dat alleen uw familie of bekende kent. Spreek een apart woord af dat u in de berichten met familie en vrienden gebruikt. Staat het afgesproken woord niet in het bericht, dan komt het dus niet van een bekend. Scherm u pincode af bij het afrekenen in een winkel. Via de spiegel achter de kassa kijken criminelen soms mee.
Voor vragen en aangifte kunt u altijd terecht bij de politie. Waakzaamheid is in uw eigen belang geboden.
Foto: Het team van de bijeenkomst in de Luifel. Fotograaf: Eric van Westerloo