Geen wollige benaderingen van wat een kunstwerk zou kunnen betekenen als je er op een bepaalde manier naar kijkt, maar een kort betoog over wat nou de waarde bepaalt van een kunstwerk. In centen of euro’s wel te verstaan. Wat mag, moet, zou een kunstwerk moeten kosten?
Daar probeerde Ruud Vermeer, uitgever van kunst tijdschrift Pandora, afgelopen vrijdag tijdens het begin van Kunstbeurs Heemstede (verder ook zaterdag en zondag als bezoekdag) antwoord op te geven. Hij had ruim tweehonderd kunstenaars geïnterviewd in de laatste jaren. Bij Kunst en Kitsch is de hamvraag: “Wat is de prijs?” of “Voor welke prijs moet ik het verzekeren?” Probeer daar maar een antwoord op te vinden. Met een handtekening op een schilderij of een merkteken onder tin, zilver of aardewerk wordt het al makkelijker.
Kopen ‘dure jongens’ je kunst dan gaat je prijs direct omhoog. Heb je Bill Gates als klant dan stijgen je prijzen navenant. Er worden soms absurde prijzen betaald, Ruud haalt Andy Warhol aan die op een pizzadoos zijn handtekening plaatste, die de doos gaf aan een bedelaar met de opmerking dat hij nu kunst bezat. Hij maakte van zijn kunst een merk wat een grote meerwaarde kreeg. Idiote prijzen haalde hij binnen. Dat lukt enkelen. Talent is niet genoeg, het moet ook een netwerk hebben.
Welke stijlen zijn nu in? Ook daar is geen peil op te trekken. Figuratieve kunst is onderweg, 3-dimensionaal en digitaal krijgen steeds meer ruimte. Kunstbeurzen doen het goed in tegenstelling tot de galeries. Voorzitter van de Kunstbeurs Heemstede, Rosita van Wingerden, zelf edelsmid en deelneemster aan de beurs, is blij met de komst van zovele bezoekers. De beurs hier is ruim en verfrissend opgezet, minder Heemstede, meer regio en zelfs landelijk belangrijk geworden. Met nieuwe wanden en nieuwe vloerbedekking bij iedere stand in de Sporthal Groenendaal
Heemsteedse kunstenaars
Dit jaar wat minder inbreng van kunstenaars uit Heemstede, maar de kwaliteit was hoog. Met inzendingen van zilversmid Rosita van Wingerden, het schilderwerk, met inspiratie uit Marokko, Nepal van door Henk Claire Loeffen, het figuratieve en abstracte van Ton van Ierschot, de veelzijdigheid van Marjan Jaspers, de handige handjes van Kees Juffermans die van kranen kikkers maakt en van sleutels vogelveren. Jacintha Reijnders die de zee in miniaturen ziet. Fokelien Faber zag Noorwegen in vele grijze kleuren, soms afkomstig van oude negatieven. Een beurs die de vele aspecten van de kunst liet zien.
Ton van den Brink
Op de foto Marjan Jaspers uit Heemstede.