Heemstede – Deze week geen klassieker van een eigenaar uit Heemstede, maar eentje die iedereen kent en wereldwijd menig hart veroverde en nog verovert: de Fiat 500. Als er een klassieker in de top 5 staat is dat wel deze heilige koe. De beroemdste Italiaanse auto aller tijden. Is dit schatje niet om op te vreten?
Rugzakje
Natuurlijk hebben we het hier over de eerste klassieke serie van de Fiat 500. Dit deugnietje zag in Turijn voor het eerst het levenslicht in het jaar 1957 onder de naam Fiat 500 Nuova, of kortweg 500 N. Het was de opvolger van de Fiat 500 Topolino (= muis) die van 1936 t/m 1955 werd geproduceerd en al in 1915 de naam 500 kreeg voor het prototype hiervan.
De Fiat 500 Nuova was ontworpen als stadsautootje door de Italiaan Dante Giacosa. De Fiat 500 werd geroemd om zijn design en kreeg vanwege het knuffelgehalte de bijnaam ‘Rugzakje’.
De eerste serie had geen achterbank, geen draaibare zijramen en geen verwarming. De Fiat 500 D die in 1960 verscheen, werd wat luxer en had wat meer motorvermogen. In 1965 verscheen de 500 F, met wederom een motoraanpassing. In 1972 werd de Fiat 500 R, de laatste update van de 500 geïntroduceerd, tot in 1975 het doek viel voor de kleine pruttelblaag en deze werd opgevolgd door de Fiat 126. In die 18 jaar had de Fiat 500 behoorlijk geschiedenis geschreven en waren er meer dan 3,5 miljoen exemplaren van verkocht. In die tijd verschenen ook vele afgeleide versies van de 500, zoals bijvoorbeeld het cabriomodel de Fiat 500 Vignale Gamine uit 1971. Daarnaast werden er verschillende prototypes op basis van de 500 ontworpen door Italiaanse designers als Bertone en Pininfarina. Sommige prototypes werden onder Fiat-licenties van andere fabrikanten uitgebracht, bijvoorbeeld door het Oostenrijkse Steyr-Daimler-Puch. Nog immer is de klassieke Fiat 500 legendarisch populair en gewild als oldtimer. Ook in de fotografie is het een gewild object en staat het symbool voor Italië, zoals het artwork van deze foto laat zien.
Nieuwe retroversie van de 500
In 2007 blies Fiat de 500 nieuw leven in en introduceerde zij de vernieuwde retroversie van de Fiat 500, die van de tekentafel kwam van ontwerper Roberto Giolito. Deze ontwerper was ook verantwoordelijk voor de enigszins opzienbarende en eigenzinnige Multipla in 1998, die met gemengde gevoelens door critici werd ontvangen. Het prototype van de 500 sloeg echter wel direct aan en werd al in 2004 op de Autosalon van Genève gepresenteerd. De auto, waarin de lijnen van de klassieke Fiat 500 duidelijk te herkennen zijn, werd gelijk enthousiast ontvangen en is tot op de dag van vandaag een gigantisch verkoopsucces en gewild autootje. Op basis van deze nieuwe 500 ontstonden ook de afgeleide versies Fiat 500 L en Fiat 500 X.
Heeft u ook een oldtimer met een verhaal en wilt u hierover vertellen in de Heemsteder? Laat dit dan per e-mail weten aan de redactie: redactie@heemsteder.nl, o.v.v. ‘Klassiekers in Heemstede’. Wie weet komen we bij u langs en komt uw bolide ook in de krant! Staat uw bolide in de krant? Dan kunt u een afspraak maken voor een gratis APK-keuring bij Garage Turenhout, Raadhuisplein 7 in Heemstede, tel.: 023-5291125.
Tekst, artwork klassieke Fiat 500 en foto huidige Fiat 500 in Turijn: Bart Jonker.