Heemstede – 5 jaar lang zijn de gemeente en de bewoners van de Camplaan en Van Merlenlaan in overleg geweest om dit traject veiliger te maken. In die tijdsperiode zijn er 36 (fiets)ongelukken met ambulance geregistreerd. Naast de verwarrende Herenwegoversteek en het onoverzichtelijke kruispunt Raadhuisplein, is er de geforceerde oversteek voor fietsers bij de kruising Vrijheidsdreef, waar een tweezijdig fietspad overgaat in een eenzijdig fietspad.
In een uitgebreid participatietraject zijn veel opties de revue gepasseerd. Uitgangspunt voor bewoners daarbij was het vrijliggend fietspad op de Van Merlenlaan te handhaven. Gemeente en de bewoners konden het echter niet eens worden over de invulling. O.a. het zware, doorgaande, vrachtverkeer bleek – letterlijk – een knelpunt.
1,5 jaar geleden is door de coalitie en wethouder Stam het initiatief genomen om een vrachtwagen circulatie plan op te stellen voor de hele dorpskern en alleen bestemmingsverkeer in Heemstede toe te laten. Daardoor werd het mogelijk de weg anders in te richten. Met zebra’s, plateaus en een stoep aan de noordzijde gecombineerd met een afdwingbaar 30 KM regime werd een oplossing gecreëerd. Fietsers krijgen ieder een eigen baan van 2m en bovengenoemde onveilige kruisingen worden opgeheven. Als bewoners zagen wij een oplossing voor de patstelling. Nog belangrijker; door verkeersadviseurs, Veilig Verkeer Nederland én de Fietsersbond wordt deze inrichting als veilig gekwalificeerd.
Ruim 1 jaar geleden manifesteerde zich een ander comité met als doel om het vrijliggend fietspad op de Van Merlenlaan te behouden. Een deja vu. Wij hadden na jaren geen allesomvattende oplossing gevonden voor behoud van het fietspad. De door hen aangedragen oplossing om een volwaardig trottoir aan de noordzijde uit het plan te verwijderen en het vrijliggend fietspad onverplicht te maken creëert juist méér onveiligheid. De onveilige kruising bij de Vrijheidsdreef blijft dan bestaan en biedt zelfs (verwarrende) opties voor fietsers. (Langzame) wandelaars kunnen niet meer via de stoep naar het dorp en als ze moeten oversteken, moeten ze 3x een fietsbaan kruisen. Auto’s komen uit hun inrit direct op de fietsbaan, waar elektrische fietsen, fatbikes en bakfietsen harder (vaak veel harder) dan 20 km rijden. Een recept voor nog meer onveiligheid, want ongelukken gebeuren doorgaans op plekken waar verkeersstromen kruisen. In de voorliggende plannen is juist een oplossing voor deze problemen voorzien.
Na een zorgvuldig proces van 5 jaar, waarbij alle opties zijn onderzocht, dient de Raad donderdag een definitieve beslissing te nemen. Wij hopen dat de veiligheid voorrang krijgt en dat de geplande en noodzakelijke verbeteringen voor het hele traject, van Dreef/Camplaan-West tot en met de Herenweg, niet de dupe worden van een vooral emotionele discussie over het fietspad op de Van Merlenlaan.
Comité Camplaan–Van Merlenlaan
(Foto: Van Merlenlaan – gemeente Heemstede)