Door Eric van Westerloo
Heemstede – Er komt geen nieuw tunneltje onder het spoor bij Leyduin. Tot ongenoegen van veel inwoners, vooral van hen die soms dagelijks gebruik maken van de onbeveiligde oversteek van het spoor dat toegang geeft tot natuurgebied Leyduin. Zij waren voor niets gekomen. Het besluit helemaal te stoppen met het bouwen van een tunneltje was in 2023 al genomen. Maar liefst 16 insprekers hadden de moeite genomen tijdens commissievergadering op 15 februari hun mening te geven. Allen benadrukten dat de oversteek een must is als je lopend of fietsend Leyduin wil bereiken.
Het alternatief is een veel verder weg gelegen bewaakte overgang. Voor wandelaars een vrijwel een ondoenlijke exercitie, omdat het fietspad langs de Leidsevaart te gevaarlijk is. Alleen per auto is de beveiligde oversteek goed te bereiken. Er lagen plannen voor meerdere tunnelvarianten. Zo ging Waternet akkoord met het gebruik van hun tunneltje, al stuitte ook dat op weerstand. ProRail is bereid ongeveer € 700.000 bij te dragen. De Provincie werd ook om subsidie gevraagd, die wees een bijdrage af. Die afwijzing was voor wethouder Eveline Stam de reden het hele project naar de prullenbak te verwijzen. Dit nadat de VVD- en de HBB-fractie eerder al de voorzet gaven de stekker er uit te trekken. Volgens inspreker Frank Hart van Wandelnet wil ProRail nog steeds financieel bijdragen.
Er kwam een oproep richting college om ook eens te kijken in Hillegom en Lisse hoe onbewaakte overwegen daar zijn aangepast. Volgens de wethouder zijn dat andere situaties. Een verlicht kruis, een bel als een trein nadert zou kunnen, maar dat wil ProRail weer niet. De PvdA had altijd aangedrongen op een volwaarde tunnel voor alle inwoners dus ook rolstoelen, rollators en kinderwagen. Ontzettend meelevend natuurlijk, maar eenmaal op het gebied van Leyduin aangekomen is het vooral een modderpad waar geen rolstoel zich aan waagt. Zonder de toevoeging “voor alle gebruikers” zou een heel eenvoudige tunnel kunnen volstaan, met eventuele de fiets aan de hand en gewoon met traptreden. Echter ook hier een beer op de weg. De tunnel moet een minimale hoogte hebben en men komt 30 cm tekort om te voldoen aan het bouwbesluit. Er is dus domweg (nog) geen passend alternatief voor de oversteek te vinden.
De wethouder gaat wel kijken of aan de overzijde van de Leidsevaart een pad kan worden aangelegd op particulier terrein. Hiermee wordt het lopen over het fietspad aan de andere kant voorkomen. Er zal binnenkort weinig anders opzitten dan naar de bewaakte overweg te gaan. De bijdrage van Heemstede zou 1,2 tot 1,4 miljoen euro zijn afhankelijk van het type tunnel. Ervaring leert dat met alle kostenstijgingen het vele malen duurder kan uitvallen. Het lijkt een gelopen race, tenzij gesprekken ProRail/Provincie/Gemeente en Landschap Noord-Holland (Leyduin) nog eens aan tafel gaan om over oplossingen en financiering te praten. GroenLinks en het CDA beraden zich erop de discussie nieuw leven in te blazen.
Foto: De onbeveiligde oversteek bij Leyduin. Foto: Eric van Westerloo.