Concertenreeks met hoofdrol voor Willibrordusorgel

Haarlem – Op zaterdag 3 mei om 16.00 uur vindt het eerste concert in de jaarlijkse serie Zaterdagmiddagconcerten plaats, die t/m eind september wekelijks worden gehouden (met uitzondering van 21 juni) in de Kathedrale Basiliek Sint-Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem. De serie is samengesteld rond het Willibrordusorgel dat zich sinds 1971 in deze kerk bevindt.

Tijdens het openingsconcert geeft titulair-organist Ton van Eck een volledige uitvoering van de Vêpres du commun des fêtes de la Sainte Vierge van Marcel Dupré. Bij de uitvoering van deze indrukwekkende en gevarieerde reeks, worden de 15 orgelverzen, die zijn gebaseerd op Dupré’s improvisaties, afgewisseld met de bijbehorende Gregoriaanse gezangen die worden gezongen door een Schola van het Muziekinstituut Sint-Bavo o.l.v. Laine Tabora.

De serie bestaat uit 21 concerten met afwisselende programma’s. Naast Nederlandse gastorganisten treden ook buitenlandse organisten op die zich hebben toegelegd op het repertoire dat past bij het speciale karakter van het Willibrordusorgel.

Bossi en Gigout

Dit jaar wordt er bijzondere aandacht besteed aan twee componisten die beiden 100 jaar geleden zijn overleden: de Italiaanse Marco Enrico Bossi en zijn Franse collega Eugène Gigout. Beiden zijn misschien minder bekend, maar lieten een fijnzinnig oeuvre na. De toegang tot de concerten is gratis, maar de Stichting Willibrordusorgel hoopt dat de bezoekers na afloop blijk geven van hun waardering door een vrijwillige gave naar draagkracht in de collecte, zodat de kosten kunnen worden gedekt.

Willibrordusorgel

In 1923 werd de eerste fase van het grote Adema-orgel geplaatst in de St.-Willibrorduskerk buiten de veste in Amsterdam. Na sluiting van dit enorme gebouw in 1966 werd het instru­ment in januari 1969 op het nippertje gered dankzij de inspanningen van de Stichting Willibrordusorgel, en kon het een goede nieuwe bestemming vinden in de Kathedrale Basiliek Sint-Bavo in Haarlem waar het op 21 maart 1971 in gebruik werd genomen. Drie jaar later, op 20 april 1974 startte Bernard Bartelink de jaarlijkse serie Zaterdagmiddagconcerten die al gauw een begrip werden binnen de Nederlandse orgelwereld en ook internationaal de aandacht trokken. Het getuigde van durf en ondernemingszin om in de Nederlandse stad waarin jaarlijks al de meeste orgelconcerten plaatsvonden, een nieuwe serie te starten. 

Het Willibrordusorgel met zijn 18 Franse tongwerken en rijk palet aan grondstemmen is als een van de weinige Nederlandse orgels zeer geschikt voor de interpretatie van de orgelmuziek uit de romantische en post-romantische periode.

Het orgel in de Kathedrale Basiliek Sint-Bavo Haarlem. (foto: Projectgroep Zaterdagmiddagconcerten).