Zonder auto ben je aangewezen, of op openbaar vervoer, of voor de meer bescheiden afstanden, de fiets. Jezelf voortbewegen op de fiets is sowieso al beter voor de gezondheid dan autorijden, maar als je de mogelijkheid hebt je sportieve ambities of gewoon wat extra beweging op deze manier te volbrengen, dan is dat toch mooi meegenomen. Nederland is bij uitstek een fietsland. Ben je al bekend met deze leuke fietsweetjes?
Nederland fietsland
Zelfs tot ver over de grenzen hoor je, als je vraagt of men iets over Nederland wil vertellen, de opmerking dat ons kikkerlandje een echte ‘bisikkelkontrie’’ is, en dat vinden we terug in een aantal statistische cijfers:
- We bezitten bij elkaar bijna 20 miljoen stalen rossen op 16,5 miljoen inwoners.
- We pakken 4,5 miljard keer per jaar de fiets, als we ergens heen willen gaan.
- We rijden 15 miljard kilometer per jaar op onze tweewieler.
- Het is voor iedereen.
- Er ligt voor 35.000 kilometer aan fietspaden, waarvan verreweg het grootste deel echt apart als fietspad naast de fietsstroken langs wegen.
Alles bij elkaar kunnen we stellen dat de gemiddelde fietser in Nederland aardig aan zijn trekken kan komen. Wist je dat je niet per sé een luxe toerfiets nodig hebt om regelmatig op de fiets de natuur in te trekken. Online vind je tal van aanbieders, zo ook Fietsenopfietsen.nl. Hier vind je voor ieder budget een fiets.
Elektrische fiets of scooter
Liever wel de buitenlucht op zoeken maar niet op de fiets? De elektrische fiets of scooter brengt is dan een goed alternatief op de fiets. Vergeet bij een elektrische scooter niet om met het oog op veiligheid een integraalhelm te dragen.
Fietsen is gezond! Is het dat ook?
Allereerst kunnen we stellen, dat het ons met de paplepel wordt ingegoten. Al op vroege leeftijd zien we vaders en moeders ondersteunend en aanwijzingen roepend achter hun kind, die net zijn of haar eerste tweewieler heeft gekregen, aanhollen. Het is voor ons bijna een natuurlijke bewegingsvorm. Niet voor niets luidt een bekende vergelijking: het is net als fietsen, dat verleer je nooit.
Een ander groot voordeel is dat het over het algemeen geen extreem belastende activiteit is, tenzij je in volle sprint een berg op wil racen. Voor de wat oudere, jongere medemens, die deze vorm wil gebruiken om op conditie en gewicht te blijven, gaan we uit van het feit, dat de uitvoering een beschaafd niveau heeft. Dus niet al te veel gekke dingen.
De drie gebieden, die het meeste te leiden zouden kunnen hebben, zijn de rug, de knieën en de nek. Rug en nek worden vooral belast als we meer voorover hangen. Hierdoor kunnen we weliswaar meer kracht ontwikkelen, maar de spanning op de rug wordt ook vergroot. Verder moeten we ons hoofd meer in de nek leggen om de weg voor ons te kunnen zien.
De belasting op de knieën is met name afhankelijk van de zwaarte van het trappen, dat bepaal wordt door de versnelling die we gebruiken. Het is daarom aan te raden altijd een versnelling te kiezen, die je soepel rond kunt draaien.