Tekst en beeld: Harry Opheikens
Heemstede – Woensdag 15 januari hield politieagent Lars Stevens een lezing bij WIJ Heemstede over cybercriminaliteit: wat kan er zo allemaal gebeuren, waar moet je op letten en wat moet je dan doen? Cybercriminelen maken misbruik van de goedgelovigheid van de burger.
Politie komt nooit spullen halen!
In zijn presentatie haalde Lars een vijftal punten aan, die voor kunnen komen, maar eigenlijk al tijden jaarlijkse kost zijn. In de jaren 80 kreeg je nog erg dwingende en goede gelijkende brieven van bijv. de ‘Belastingdienst’; tegenwoordig gebeurt nagenoeg alles digitaal of telefonisch.
Fysiek kan echter ook, zoals de nepagenten. Gelijkende politiekleding is gemakkelijk aan te komen en online staande gegevens worden van echte agenten ‘gestolen’, er wordt een vals identiteitskaart gemaakt en eenmaal bij iemand aan de deur ziet het er vertrouwd uit om open te doen. Met een babbeltruc over een op handen zijnde inbraak probeert men sieraden in te nemen om deze ‘veilig’ op te bergen ter voorkoming van diefstal. De politie komt echter NOOIT spullen halen.
Bankhelpdeskfraude
Er zijn vast wel mensen, die te maken hebben gekregen met bankhelpdeskfraude. Ook hier wordt telefonisch gemeld dat men verdachte handelingen heeft waargenomen rondom uw rekening. Verstandig is uw geld op een aparte ‘veilige’ rekening te zetten, maar die is niet zo veilig als gedacht. Hoewel banken dit nu nog wel vergoeden, waarschuwen zij wel preventief en dan is het al snel ‘een gewaarschuwd mens……’. Mocht u op die manier gebeld worden, verifieer dat met uw bank en geef het gebruikte telefoonnummer door aan de politie. Zo vertelde Lars, dat in het weekend van 11/12 januari een dame in Aerdenhout heel veel geld kwijt is geraakt. Het verhaal aan haar was zo geloofwaardig en netjes, dat ze nauwelijks twijfelde aan de kwade bedoelingen.
Phishing
Phishing is een mailactie, soms bijna bedrieglijk echt van een ‘bank’ of ‘verzendbedrijf’. “Maak even inklaringsgeld over, zodat uw pakje bezorgd kan worden”, om maar iets te noemen. Check het e-mailadres, die wijkt vaak af van het origineel of afvragen of u wel een pakje hebt besteld. Bij dit soort mails is altijd haast geboden en dan moet er bij u al een belletje rinkelen.
Redelijk nieuw is ‘Spoofing’ waarbij gebruik gemaakt wordt van bijna identieke identiteit, emailadres of telefoonnummers van echte bedrijven. Toch blijven opletten en niet overal op klikken. Doe ook hier navraag bij bank of bij genoemd bedrijf.
Whatsappfraude: niet gebeld, geen geld.
WhatsApp fraude is ook wel een bekende, een whatsappberichtje ontvangen met: “Hallo pap, ik heb even geen geld, kun je iets overmaken?”Hier geldt ‘niet gebeld, geen geld’.
Het zijn allemaal bekende momenten en er kan niet vaak genoeg voor gewaarschuwd worden. Belangrijk is dat u zich er van bewust wordt en zulke momenten herkent.
Diverse belangstellenden bij deze presentatie hadden wel een keer iets meegemaakt, telefonisch of per mail. Als je er eenmaal ervaring mee hebt, dan herken je het snel genoeg.
Schaam je niet als het een keer fout is gegaan, maar meld het bij de politie of instantie.
Inloopochtend
Op 18 februari is een gratis inloopochtend (10.00 – 12.00 uur) in de Luifel over veiligheid, wachtwoorden, tweetrapsverificatie door Seniorweb. Neem uw computer mee om te kijken naar uw digitale instellingen.
Beeld: Lars Stevens vindt dat de mens niet vaak genoeg gewaarschuwd kan worden.