telework-6795505_1280

Je marketing verduurzamen? Dit is wat jij moet weten

PARTNERBIJDRAGE

Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk thema. Het begrip ‘duurzaamheid’ omvat veel aspecten, waaronder duurzaam ondernemen en duurzame marketing. Je kunt vele kanten op en dit is ook weer op verschillende manieren te interpreteren. 

Duurzame marketing

Duurzame marketing betekent in de basis dat je als organisatie een marketingstrategie ontwikkelt met aandacht voor mens, dier, milieu en de natuur. Dat begint eigenlijk met de productie van jouw product. Hoe milieuvriendelijk kan dit geproduceerd worden? Zeker wanneer dit machinaal dient te gebeuren kan het nog een langdurig proces zijn om dit te verbeteren.  

Echter zijn dit ook de momenten om dit naar buiten te communiceren. Dat laat namelijk zien dat je bewust bezig bent met die groene gedachten. Bij duurzame marketing ligt de focus dus meer op het verduurzamen in plaats van geld verdienen en marges pakken.  

De 3 P’s strategie

Bij het ontwikkelen van een duurzame marketingstrategie focus je op de drie P’s: People, Planet en Product. Het is cruciaal om je doelgroep te betrekken, aangezien zij uiteindelijk de kopers en beïnvloeders van je merk zijn.

Dit doe je door hun behoeften op het gebied van duurzaamheid te vervullen. Vaak zijn duurzame producten en diensten iets duurder dan standaard producten. Echter, veel consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaamheid omdat ze hier waarde aan hechten. Afhankelijk van je product kies je een passende verpakken. Je kunt bijvoorbeeld papieren tassen bedrukken met jouw logo of bedrijfsnaam. Deze tasjes zijn handig voor take away horeca, maar ook voor beurzen en winkels. Het voordeel is dat deze gemakkelijk gerecycled kunnen worden. 

Duurzaamheid implementeren

Als je overweegt om duurzaamheid in je onderneming te implementeren, is het essentieel dat dit door het hele bedrijf wordt doorgevoerd. Communiceer duidelijk naar je klanten dat duurzaamheid een integraal onderdeel is van je bedrijf en dat je er continue mee bezig bent. Je kunt daarom de volgende punten ook eens overwegen:

  • Gerecycled en biologisch materiaal
    Gebruik gerecyclede en biologische materialen als verpakkingsmaterialen of briefpapier. Dit kan niet alleen op kantoor, maar ook voor horecagelegenheden. Zo kan je menukaarten drukken op duurzaam en milieuvriendelijk papier. Er is papier dat geproduceerd wordt zonder chemische materialen of andere witmakers zoals chloor.  
  • Duurzame beursmaterialen

Sta je regelmatig op een beurs of ben je dat misschien van plan, dan zijn er ook milieuvriendelijke beursmaterialen zoals eco banners of een kartonnen roll-up banner. Dit is ook nog eens snel en eenvoudig op te zetten. 

Donatie aan goed doel

Het doen van een donatie aan een goed doel is ook een effectieve manier om je merk te versterken. Het laat zien dat je betrokken bent. Communiceer donaties via social media en je website aan je bezoekers. Dit verhoogt je transparantie en kan ervoor zorgen dat klanten eerder voor jouw bedrijf kiezen dan voor een concurrent. Zo zijn er verschillende manieren om als klein of groot bedrijf mee aan de slag te gaan. Op naar een groenere wereld!