Tekst en foto: Joke van der Zee
Heemstede – Een goede toegankelijkheid. Niet elke winkelier staat erbij stil dat niet alle mensen (dus klanten) gelijk zijn. Gebruikers van een rollator of scootmobiel en visueel beperkten wandelen niet zo makkelijk een winkel in. Eenmaal binnen kunnen zij soms ook niet goed uit de voeten, er staan bijvoorbeeld obstakels in de weg of de ruimte is onvoldoende om fatsoenlijk je boodschap te kunnen doen. Het is niet erg uitnodigend om – wanneer je mindervalide bent of erg beperkt bent in het zicht – gezellig een paar winkels te bezoeken. Dit laatste deden Dominieke Bos en Paulien van Zanten dus wel. Beiden lid van de Werkgroep Toegankelijkheid Heemstede brachten zij het afgelopen half jaar elke zaak in winkelgebied Raadhuisstraat en Binnenweg een bezoekje. En wat blijkt? Er zijn er drie die met kop en schouders uittorenen in het lijstje: zij verdienen een dikke Pluim als het gaat om toegankelijkheid. Het zijn Primera de Pijp en Chocolaterie en Gelaterie Van Dam (resp. Raadhuisstraat 30 en 60) en delicatessenzaak C’est Bon Heemstede, die te vinden is aan de Binnenweg 157. Voor Dominieke en Paulien alle reden om vertegenwoordigers van genoemde winkels eens goed in de bloemetjes te zetten. Dinsdagmiddag 2 april vond de overhandiging van het blijk van waardering plaats, vergezeld van een goed onderbouwde jury-waardering.
Dominieke – zelf behept met een visuele beperking – is met haar hulphond in winkelpanden geweest waar een drempel of nauwe doorgang een obstakel vormde. “Of er werd wel geroepen vanuit de winkel maar dat is geen goed welkom voor ín de zaak”, aldus een van de ‘testuitslagen’. Haar maatje Paulien, die MS heeft en niet zonder rollator de winkelstraat ingaat, maakte mee dat er nauwe winkelpaden zijn en dat er weinig hulp van winkelpersoneel te verwachten was. “Hoe anders is dat bij de winkeliers die we dit jaar een Pluim geven. Alle drie gaan de deuren automatisch open of gaan in elk geval ruim open en er is voldoende ruimte om je te verplaatsen. Maar wat minstens zo belangrijk is: de werknemers zien je, ze vragen meteen of ze kunnen helpen. Je wordt heel fatsoenlijk geholpen. Bij ‘de drie’ zijn de mensen altijd even vriendelijk, heel fijn”, aldus Dominieke. Ze heeft voor Primera nog een extra vermelding: “Het is een service-winkel op vele vlakken, je kunt er ook pinnen. En wat zo handig is, er is daar een pinautomaat met audio, dus een sprekende pinautomaat, voor visueel beperkten natuurlijk erg handig!”
Foto: Ondernemers die hun winkel het best toegankelijk hebben gemaakt voor álle mensen”, aldus de test van Werkgroep Toegankelijkheid Heemstede. V.l.n.r. Willem (Van Dam), Marcel (C’est Bon) en Yvonne (Primera) namen als vertegenwoordigers van genoemde winkels met plezier een fleurige bos bloemen in ontvangst. Ook de mooie woorden van Dominieke Bos (voorzitter Werkgroep) waardeerden zij zeer.