Bloemendaal – Op 18 oktober ondertekenden vertegenwoordigers van Provincie Noord Holland, gemeenten, ANWB, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Politie eenheid Noord Holland en het Openbaar Ministerie het uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Noord Holland. Het gezamenlijke doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.
Om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen worden maatregelen genomen om wegen veilig in te richten, veilig gedrag te stimuleren en bij overtredingen te handhaven. De missie voor 2050: 0 verkeersslachtoffers.
Wethouder Henk Wijkhuisen: ”Ieder verkeersslachtoffer is er één teveel. Deze samenwerking is echt een mijlpaal. Door gezamenlijke inspanning en inzet van verschillende maatregelen willen we een duidelijke daling zien in het aantal verkeersslachtoffers.”
Om het aantal verkeersongevallen te verminderen is het van belang om goed zicht te krijgen op de meest onveilige locaties en gedrag in het Noord-Hollandse verkeerssysteem. In lijn met het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid kiezen provincie Noord-Holland en regio’s voor een risico gestuurde aanpak. De eerste stap in deze aanpak is het in kaart brengen van verkeersonveilige locaties en onveilig gedrag.
Decennialang daalde het aantal verkeersslachtoffers. Helaas is er een breuk in deze trend. Volgens landelijke cijfers zijn er steeds meer ongelukken op de weg. Ook in Noord Holland worden er meer verkeersslachtoffers geregistreerd. In de periode 2017-2021 maakten fietsers het grootste deel uit van de dodelijke verkeersslachtoffers, gevolgd door automobilisten en -inzittenden.
Het is ook steeds drukker op de wegen en fietspaden in Noord-Holland. Door o.a. de komst van de elektrische fiets en de speed-pedelec, is er meer risico op conflicten tussen de deelnemers in het verkeer. De verschillen in snelheid, massa en omvang van verkeersmiddelen zijn groot. Waar kunnen vervoersmiddelen nog veilig samengaan en waar is het beter ze van elkaar te scheiden? Er is steeds meer inzicht in de factoren die zorgen voor onveilige situaties. Bijvoorbeeld de inrichting van wegen en fietspaden, snelheidsoverschrijdingen, maar ook kwetsbare en onervaren verkeersdeelnemers, zoals jongvolwassen motorrijders, snorfietsers en oudere fietsers. Op basis van deze inzichten kunnen de maatregelen gericht worden ingezet.
Foto: Bart Jonker