Door Mirjam Goossens
Heemstede – Het is niet bepaald de eerste keer dat Slagerij van der Werff in de prijzen valt met hun producten. De ambachtelijke slager grossiert erin, maar toch is het iedere keer weer bijzonder en een bevestiging dat ze heel goed bezig zijn, volgens eigenaar Barry van Bakel (36). Hij glimt van trots achter zijn toonbank die een ware lust voor het oog is. Dat het product er perfect uitziet is overigens ook een must om goud te verdienen bij de Nationale Slagers Vakwedstrijd, deze keer van de Amsterdamse jury van vakdeskundigen. Barry: “Voorop staat uiteraard de smaak waarop elk slagersproduct getest wordt. Maar zeker ook van belang is hoe ze ogen. Alles moet er piekfijn uitzien met aandacht voor elk detail.”
In het vak gegroeid
Barry van Bakel is in de slagerij gegroeid, je kunt zeggen zelfs opgegroeid. “Ik kwam in 2000 bij Sjaak van der Werff als 13-jarige zaterdaghulp werken voor de schoonmaak van de winkel.” Barry bleef er werken en behaalde na de middelbare school het slagersvakdiploma. Na 14 jaar werd hem de mogelijkheid geboden de zaak over te nemen. “Ik twijfelde niet, maar het was ook wel wat overmoedig om als 27-jarige de verantwoordelijkheid te krijgen over een eigen bedrijf”, geeft hij toe. “Toch moet je de kans grijpen als hij voorbijkomt.”
Tegenslag heeft de jonge ondernemer ook gehad. Hij verbouwde de winkel die toen nog gevestigd was in het pand van de supermarkt. Helaas werd hem na enkele jaren de huur opgezegd. In 2021, middenin coronatijd bood de naastgelegen fysiotherapiepraktijk een oplossing.
Een nieuwe start
Van Bakel kon het pand overnemen en na wederom een grondige verbouwing staat er een schitterende slagerij die nog altijd de naam draagt van zijn mentor. “Waarom zou je een gevestigde naam zoals Sjaak van der Werff gemaakt heeft sinds 1980 veranderen? De mensen komen hier speciaal naartoe, vanuit de buurt en ver daarbuiten. Ik werk nog steeds met hem samen, want hoewel hij bijna 75 jaar is, vindt hij het nog altijd leuk om mee te helpen. Het aantal gouden oorkondes telt dit jaar maar liefst zeven ambachtelijke producten: rookworst, gekookte worst, lichtgezouten runderrookvlees, ossenworst, boerenham, pekelvlees en broccoli ovenschotel. Motivatie voor de ondernemende vakman om door te gaan met producten met soms al ruim 40 jaar hetzelfde recept. Maar vernieuwen doet hij uiteraard ook met kant-en-klaarmaaltijden en een ‘vers brood’service.
“Kwaliteit leveren is prioriteit, maar daarnaast ook duurzaamheid en dierenwelzijn. We nemen af van kleinschalige biologische boeren en houden daarmee de keten bewust kort.”