Door Bart Jonker
Santpoort-Noord– ’t Mosterdzaadje had een mooie reden voor een feestje afgelopen vrijdagavond. Vanwege het 40-jarig bestaan als concertpodium werd hier een schitterend jubileumconcert uitgevoerd in het van oorsprong voormalige gebedshuis van de Hervormde Kerk aan de Kerkweg 29 in Santpoort-Noord, dat werd gebouwd in 1887.
In 1983 ontfermde het echtpaar Pim Reiding en Paula Blom zich over het vervallen gebouw, knapte het op en maakte er een ontmoetingspunt tussen mens en muziek en beeldende kunsten van. Puur uit idealisme en uit liefde voor de muziek. Pim is helaas niet meer, maar Paula zette de traditie van muziekuitvoeringen in ’t Mosterdzaadje begeesterd voort. Santpoorts eigen concertgebouwtje werd een begrip.
Intieme setting
En hoe. Juist de intieme setting en het huiskamergevoel maken van ’t Mosterdzaadje een eigen succesverhaal, waar muziekliefhebbers en musici graag hun weg naar weten te vinden. Een verhaal van 40 jaar liefde voor muziek en kunst met vrije toegang dat draait op vrijwillige giften en collectes.
Op de avond van het jubileumconcert was ’t Mosterdzaadje stampvol. Niet zo gek, want Paula had een prachtig concertprogramma voor het publiek in petto, dat ze samen met dwarsfluitiste Dasha Beltiukova had samengesteld. Dasha wordt ook Paula’s rechterhand voor de komende uitvoeringen in ’t Mosterdzaadje.
Alvorens het concert aanving, werd Paula door de opnamegroep in het zonnetje gezet met een fraai boeket bloemen. De opnamegroep bestaat uit vrijwilligers die van ieder concert een CD-opname maken van en voor de uitvoerende musici.
Divers concert
Pianist Vital Stahievitch trapte de avond af met het Impromptus D 899, nr. 2, 3 en 4 van Franz Schubert (1797-1828). “Een van de lievelingsstukken van Pim”, liet Paula bij de aankondiging aan het publiek doorschemeren. Prachtig uitgevoerd door Vital, die het stuk in de vloeiende lijnen van Schubert op de pianotoetsen zo fraai beroerde en wist weer te geven. Vervolgens dwarsfluitiste Dasha Beltiukova en harpiste Mirjam Rietberg, die ‘Nuit d’étoiles, Arabesque nr. 1’ van de Franse componist Claude Debussy (1890-1962) tot leven bracht. “Debussy was zelf zo’n fervent liefhebber van de combinatie van harp en dwarsfluit”, licht Dasha toe. Dasha en Mirjam spelen daarna ‘Entr’acte’ van Jacques Ibert (1890-1962). Een solo van harpiste Mirjam Rietberg met het stuk ‘Gitana’ van Alphonse Hasselmans (1845-1912), een van de weinige componisten die speciaal stukken voor de harp schreef, omdat die er nauwelijks waren. De harp werd aanvankelijk niet als volwaardig instrument gezien, gelukkig is dat nu wel zo. Met de uitvoering van ‘Gitana’, doorspekt met flamencotrekjes, werd aangetoond dat de harp zich uitstekend leent voor flamencostukken. Voor de pauze namen Dasha en gitarist Hans van Gelderen het publiek op sleeptouw naar de Argentijns tangorooms met het warme ‘Histoire du Tango’ Café 1930 en Bordel 1900 van Astor Piazzolla (1921-1992).
Specialist en pianist in minimalistische muziek Sergey Smirnov, wist het publiek te boeien met ‘Mad Rush’ van Philip Glass (1937), niet het eenvoudigste stuk. Dasha en Sergey speelden nog samen de zes deeltjes ‘Little summe music’ van Pèteris Vasks (1946) en sloten af met ‘Credo’: een eigen stuk gecomponeerd door Dasha’s vader Sergey Beliukov, die dit schreef naar aanleiding van de Tsjernobylramp in 1986. Staande ovaties na afloop, waarna Paula Blom nog een digitaal archief kreeg aangeboden. Op naar 50 jaar Mosterdzaadje!
Foto: Dasha (l) en Paula (r) Foto: Bart Jonker.