Door Eric van Westerloo
Heemstede – Het staat er zo mooi, onder afhandeling moties ‘30 km-wegen’. De raad heeft twee moties aangenomen tot een inventarisatie naar de mogelijkheden om met minimale investeringen op 50 km per uur wegen een maximumsnelheid van 30 km per uur af te dwingen. Er is onderzoek gedaan en het oor is te luister gelegd bij de gemeenten Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Bloemendaal en Rotterdam.
Veelal een versmalling
Ook deze gemeenten zijn bezig 50 km wegen om te bouwen tot 30 km. Uiteraard kent Nederland weer een scala aan wetjes en regeltjes als mede-instanties die zich bezighouden met de weginrichting, handhaving, en/of veiligheid. Even een bord op een boom spijkeren met 30 km is een oplossing uit de jaren 50. Bepaalde wegen moeten qua wegindeling/inrichting worden aangepast. Veelal zal dit een versmalling betekenen van de rijbaan voor de auto’s.
Doorgaande wegen blijven 50 km
Doorgaande wegen zoals de Dreef en de Herenweg en Cruquiusweg zullen 50 km blijven. De rest kan grofweg 30 km worden. O.a. de Johan Wagenaarlaan en de Cesar Francklaan komen in aanmerking om 30 km-wegen te worden. De bewoners van de Camplaan/Van Merlenlaan vragen al jaren de maximum snelheid aan te passen. De wens tot 30 km te komen staat prominent in het wegcategoriseringsplan van de gemeente. Dit plan behelst veel meer zoals veilige oversteekplaatsen, vrij liggende fietspaden, openbaar vervoer, verlichting, toegankelijkheid mindervaliden en vrij baan voor de hulpdiensten. Voor het aanwijzen van 30 km wegen kan dat op een aantal plekken eenvoudig door het plaatsen van borden. De kosten hiervan worden geschat op 5 a 15 duizend euro.
Vier extra ambtenaren nodig
Meer ingrijpend zijn aanpassing sommige wegen zelf. De gemeente wil dit zoveel mogelijk samenvoegen met werk aan het riool of ander groot onderhoud. Bij vervanging van het riool of de wegverharding kan de wegindeling gelijktijdig worden aangepast. Dat geeft financieel een flinke besparing. In het hele wegcategoriseringsplan staat wel een flinke personeelsuitbreiding opgenomen. Naast een externe projectmanager dienen er nog vier extra ambtenaren te worden aangetrokken voor dit programma. Daar boven hangt nog de bestuurlijk verantwoordelijke wethouder en de ambtelijk manager Ruimtelijk Beheer.
Foto: Bijna overal 30-kmwegen in Heemstede? Fotograaf: Bart Jonker