Door Mirjam Goossens
Heemstede – De basisscholen zijn sinds half december gesloten. Marco Dekker (51) is sinds anderhalf jaar directeur van de Voorwegschool en vader van twee tieners. Aanvankelijk hoopte hij op heropening voor alle leerlingen na de voorjaarsvakantie, maar het ziet er nu naar uit dat de basisscholen op 8 februari al open kunnen. De directeur vertelt hoe zijn school de complexe periode van lockdown heeft ervaren.
Is er een verschil tussen de eerste en de tweede schoolsluiting?
“Van de 270 leerlingen hebben wij er momenteel dagelijks zo’n 100 op school. Dat is een groot verschil vergeleken met de eerste sluiting in het voorjaar van 2020. De criteria zijn gewijzigd, van twee ouders met cruciale beroepen naar één ouder met een cruciaal beroep. Verder bieden we aan een aantal zorgleerlingen les op school. Verschil is ook dat we destijds nog geen idee hadden wat de uitkomsten zouden zijn van lesgeven op afstand. Nu hebben we meer inzicht en ervaring ten aanzien van de gevolgen voor school, ouders en kinderen.”
Hoe verdeel je de aandacht tussen lesgeven op school en thuis?
“Het is te organiseren, maar ook lastig, omdat je in feite drie taken hebt. Onze leerkrachten moeten lesgeven aan de kinderen die op school zijn en bieden tegelijkertijd opvang voor ze. Daarnaast geven ze online les aan de leerlingen die thuis zijn. Van een 4-jarig kind kun je moeilijk verwachten dat hij lang stil is omdat de leerkracht aandacht moet geven aan het online lesgeven. Toch zijn we blij dat ze er zijn, want je hoort van ouders dat kinderen het moeilijk vinden om zich te concentreren, ze missen hun vriendjes en missen structuur.”
En andere nadelen?
“Nou ja, de lessen gaan door, maar onderwijs is natuurlijk veel meer dan kennis doorgeven. Je merkt dat er eigenlijk geen vervanging is voor fysiek onderwijs. We kunnen ze niet in de ogen kijken om te zien of ze blij zijn of verdrietig, geen knuffel geven en ondervinden hoe het met ze gaat. Leerkrachten zijn pedagogen en deze lockdown geeft je het gevoel daarin tekort te schieten, weliswaar noodgedwongen.”
Zijn er ook zorgen omtrent leerachterstand?
“Als je gaat kijken naar de leerresultaten en de analyse van onze toetsen zie je dat kinderen met een leerachterstand na de eerste schoolsluiting gewoon een half jaar extra achterstand hebben opgelopen. Wat dat betreft is het een optelsom. Toch denk ik dat kennis wel in te halen is. Mijn grootste zorg gaat toch uit naar het sociale aspect van school, vooral voor jonge kinderen: leren vrienden maken, problemen oplossen en energie kwijt kunnen. Kinderen zijn niet gemaakt om thuis te hangen. De meeste kinderen zullen thuis voldoende aandacht krijgen, maar ook ouders worstelen met de combinatie van thuis werken en hun kinderen lesgeven. Het is voor niemand een ideale situatie. Fijn dat we de kinderen binnenkort weer op school kunnen begroeten, liever vandaag dan morgen.”
Foto: Marco Dekker (aangeleverd door Voorwegschool).