Heemstede – Er gaat ook bij de gemeente weleens iets mis. Tot ongenoegen van bewoners en gemeenteraad blijkt dat bewoners van de Dreef-Zuid pas twee dagen voor de vergadering post ontvingen. Op die manier konden zij zich niet goed voorbereiden om in te spreken. Hetzelfde gebeurde ook al bij de behandeling van de kruising Adriaan Pauwlaan/Herenweg. De gemeente maakt gebruik van een lokale postbezorger. Die neemt het kennelijk niet zo nauw, dus zijn brieven 7 à 8 dagen onderweg. De betrokken wethouders trekken het boetekleed aan en beloven dit in de toekomst te voorkomen.
De bewoners van de Dreef tussen het Wipperplein en de Johan Wagenaarlaan willen fluiterasfalt. Tijdens een inspraak sessie kwam er nogal wat los. De bewoners ondervinden trillingen, bussen rijden te hard, het geluid zou veel te hoog zijn, vooral bij een nat wegdek. Elektrische auto’s maken geen motorgeluid maar de banden des te meer. Politie, ambulances en brandweer rijden vele keren per dag hard met het zwaailicht en sirene aan. Zomaar een greep uit de klachten. Inspreker Klinkhamer rept van een toename van het autoverkeer. Juist nu, tijdens coronacrisis, neemt het verkeer door thuiswerken aanzienlijk af. De verwachting is dat thuiswerken ook na de crisis zal blijven.
De riolering moet vervangen worden en daarna wordt het asfalt vernieuwd. De gemeente heeft onderzoek laten doen welke type asfalt op dit stuk het beste is. De conclusie van de externe onderzoekers is dat fluiterasfalt uiteraard kan, maar dat heeft grote nadelen. Het slijt op dit stuk extra hard omdat er steeds geremd en opgetrokken wordt bij de verkeerslichten. Er zitten scherpe bochten in het traject waardoor ook daar fluisterasfalt ongeschikt is. Zo ook bij de Cruquiusweg waar zelfs het normale asfalt bij de verkeerslichten vooral zomers grote ribbels vertoont. Daarbij is fluiterasfalt duurder en dus een kortere levensduur.
Volgens de wethouder is de geluidsreductie bij fluisterasfalt op dit stukje weg ongeveer 3 decibel. Momenteel is er volgens de bewoners 70 a 75 Db gemeten waar de grens op+/- 55 ligt. In een rapport van de Omgevingsdienst IJmond is vastgesteld dat een ‘dunne geluid reducerende deklaag’ een levensduur heeft van acht jaar tegenover normaal asfalt van 15 a 20 jaar. Er is een mogelijkheid Steenmastiekasfalt te gebruiken, dit heeft een langere levensduur maar de geluidsreductie is maar 2Db en gaat minder lang mee dan standaard asfalt. De jaarlijkse onderhoud kosten zijn 10% tot40 % hoger.
Er is jaren terug een gemeentelijke plandrempel vastgesteld van 68Db. Bij metingen in 2008 en 2013 bleek dat deze waarde nergens (behalve langs het spoor) wordt overschreden.
Door de aanwezige flitspaal wordt er sowieso niet hardgereden. Het ziet er naar uit dat de bewoners geen andersoortig asfalt krijgen dan het meest gangbare. De gemeenteraad zal kiezen voor de goedkoopste variant met een lange levensduur.
Eric van Westerloo