Samen Voor Betere Zorg (VBZ, vereniging voor zorgorganisaties in Kennemerland, Amstelland en Meerlanden) is gestart met de campagne ‘Jouw toekomst, Jouw zorg’ om jongeren te laten zien dat werken in zorg en welzijn leuk en afwisselend is. “Bij veel jongeren leeft het gevoel dat werken in de sector een hoge werkdruk, een karig salaris en weinig spanning met zich meebrengt”, zegt Willeke de Weerd van de afdeling communicatie van VBZ. “In deze campagne laten jonge zelfbewuste professionals op social media en het platform mijntoekomstmijnzorg.nl, een positieve maar tegelijkertijd ook een realistische kant van de zorg zien.”
Dinsdag 17 juli om 17.30 uur is de kick-off in de Gouden zaal bij de Hartekamp Groep aan de Herenweg 5 in Heemstede.
De campagne is gericht op jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar om hen kennis te laten maken en te interesseren voor de zorg. Heel belangrijk met de tekorten aan arbeidskrachten in de zorg. Uniek omdat de ambassadeurs van de campagne zelf werkzaam zijn in de zorg en hun leven, hun werk in de zorg en daarbuiten centraal staat.
Werken in de zorg interessanter dan jongeren denken De negatieve berichtgeving draagt eraan bij dat jongeren het niet zien zitten om in de zorg aan het werk te gaan. “En dat is jammer”, zegt de Weerd. “Werken in de zorg is veel dynamischer en inspirerender dan jongeren denken. Iedere dag is anders. Er zijn oneindig veel beroepsmogelijkheden op alle niveaus. Van laborant tot pedagoog, van kraamverzorgster tot psychiatrisch verpleegkundige. De technologische ontwikkelingen gaan snel en zijn interessant, en zorgen voor slimme oplossingen om de dreigende tekorten aan arbeidskrachten op te vangen. De sector biedt baanzekerheid en door de flexibele werkroosters is de balans tussen werk en privé uitstekend te maken. Jongeren worden bij hun beroepskeuze voor een groot deel beïnvloed door rolmodellen waar ze zich mee kunnen identificeren.
Jongeren die dezelfde dingen doen in hun vrije tijd, die van dezelfde kleding houden, bloggers, vloggers en artiesten volgen. Daarom hebben we ervoor gekozen het dagelijks leven van een aantal jonge zelfbewuste en trotse professionals uit de zorg te volgen, tijdens hun werk én daarbuiten. Omdat het jongeren zijn van wie je niet direct zou raden dat zij in de zorgsector werken, is gekozen voor de actieslogan Raad jij wat ik doe?.”
Op het onlangs gelanceerde platform www.mijntoekomstmijnzorg.nl delen jonge én trotse professionals uit de zorg hun ervaringen in de zorg via real time social media-berichten en blogs.